28.12.10

Dowody w postępowaniu administracyjnym

Wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W szczególności dowodem mogą być:

  • dokumenty;
  • zeznania świadków;
  • opinie biegłych;
  • oględziny.

Zasada prawdy obiektywnej = organ nie może biernie oczekiwać na zgłoszenie dowodów przez stronę , ale jest zobowiązany do podjęcia wszelkich kroków niezbędnych do wyjaśnienia i załatwienia sprawy

Ciężar dowodu- stosujemy odpowiednio art. 6 k.c.

Odmowa przeprowadzenia dowodu =, jeżeli uzna, że przeprowadzenie takiego dowodu nie wniesie nic nowego do sprawy; tzn. dana okoliczność została już udowodniona za pomocą innych dowodów;

W pierwszej kolejności należy przeprowadzić dowody bezpośrednie; zastępowanie dowodów bezpośrednich dowodami pośrednimi stanowi naruszenie przepisów postępowania;

Przesłuchanie strony jest środkiem dowodowym stosowanym w ostateczności – tylko wówczas, gdy po przeprowadzeniu innych dowodów pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy;

Oświadczenia składane przez stronę oraz przedstawione przez nią dokumenty korzystają z domniemania prawdziwości, jeżeli nie są sprzeczne z innymi dowodami lub faktami znanymi organowi;

Przedmiotem dowodu nie jest prawo. Organ administracyjny ma obowiązek znać przepisy prawa obowiązującego i stosować je z urzędu;

Uprawdopodobnienia- wyjątek, kwestie wpadkowe, jeżeli przepis przewiduje;

Domniemania faktyczne: organ ma pełną swobodę wnioskowania co do istnienia poszukiwanego faktu na podstawie innego faktu oraz wszystkich okoliczności;

Domniemania prawne- wiążące;

Szczegółowa opinia prawna, wydana przez niezależnego prawnika, specjalizującego się w danej dziedzinie prawa, jest w świetle art. 75§1 kpa dopuszczalnym dowodem pozwalającym na pełniejszą ocenę istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy okoliczności;

Pisemna wypowiedź pełnomocnika strony będącego adwokatem lub radcą prawnym, dotycząca oceny prawnej danego stanu faktycznego, nie może być uznana za ekspertyzę mającą walor samodzielnego środka dowodowego

Postępowanie dowodowe:

  • organ jest zobowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć całokształt materiału dowodowego;
  • dowody mogą być przeprowadzone na wniosek bądź z urzędu;
  • strona ma prawo być obecna przy czynnościach procesowych i do nich się ustosunkować;
  • organ w drodze postanowienia dopuszcza dowód bądź odmawia jego dopuszczenia (jeżeli dowód nie był zgłoszony w toku przeprowadzania dowodów lub jeżeli dowód dotyczy okoliczności stwierdzonych już innymi dowodami) – na to postanowienie nie służy zażalenie;
  • organ w każdym stadium postępowania może zmienić swoje postanowienie odnośnie środka dowodowego;
  • okoliczność uważa się za udowodnioną jeżeli strona miała możność wypowiedzenia się co do niej;
  • organ kieruje się zasadą swobodnej oceny dowodów – na podstawie całokształtu materiałów, stad od sędziego domaga się wiedzy i doświadczenia życiowego- podobnie jest w postępowaniu administracyjnym;
  • fakty powszechnie znane oraz znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu (fakt powszechnie znany to fakt, którego znajomości należy się spodziewać od przeciętnie inteligentnego, rozsądnego i doświadczonego mieszkańca obszaru należącego do właściwości terytorialnej organu prowadzącego postępowanie);
  • strona powinna być zawiadamiana o miejscu i terminie przeprowadzenia postępowania dowodowego minimum 7 dni przed terminem;
  • strona ma prawo brać czynny udział w postępowaniu dowodowym;
  • kto nie stawia się bez uzasadnionej przyczyny i mimo prawidłowego wezwania jako świadek lub biegły – podlega karze grzywny w wysokości 200 zł (na to postanowienie służy zażalenie);
  • kto bezzasadnie odmawia złożenia zeznań, wydania opinii lub okazania przedmiotu podlega karze grzywny w wysokości 50 zł (również służy zażalenie);
  • zwolnienie od kary następuje gdy ukarany w ciągu 7 dni od zawiadomienia o grzywnie uprawdopodobni, że zachowanie było usprawiedliwione;
  • można zastosować jednocześnie inne środki przymusu – np. odebranie rzeczy;