28.12.10

Zakres kompetencji sądów administracyjnych

  1. Podstawy konstytucyjne

    W pierwszej kolejności należy wyraźnie rozdzielić kompetencje sądów powszechnych i administracyjnych. Granice właściwości sądów administracyjnych zostały określone wprost w Konstytucji. Sądy administracyjne (NSA oraz inne sądy administracyjne) sprawują wymiar sprawiedliwości poprzez kontrolę działalności administracji publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej. Zakres tej kontroli określają ustawy zwykłe (art. 184 Konstytucji). Sądy administracyjne rozstrzygają także spory kompetencyjne między organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej (art. 166 ust. 3).

  2. Ppsa

    Art. 3 § 2 ppsa normuje zakres kontroli działalności administracji publicznej sprawowanej przez sądy administracyjne. Kontrola ta obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:

  3. dec. administracyjne;
  4. postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty;
  5. postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
  6. inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;
  7. pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;
  8. akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej;
  9. akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 6, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
  10. akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;
  11. bezczynność organów w przypadkach określonych w pkt 1-5.

    Zgodnie z art. 3 § 3 ppsa, sądy administracyjne orzekają także w sprawach, w których przepisy ustaw szczególnych przewidują sądową kontrolę, i stosują środki określone w tych przepisach. Ponadto sądy administracyjne rozstrzygają spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile odrębna ustawa nie stanowi inaczej, oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej (art. 4 ppsa). Art. 5 ppsa określa w sposób negatywny zakres właściwości sądów administracyjnych. Zgodnie z powołanym przepisem sądy administracyjne nie są właściwe w sprawach:

    1) wynikających z nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami administracji publicznej;

    2) wynikających z podległości służbowej między przełożonymi i podwładnymi;

    3) odmowy mianowania na stanowiska lub powołania do pełnienia funkcji w organach administracji publicznej, chyba że obowiązek mianowania lub powołania wynika z przepisów prawa

    Przedmiotem postępowania w sprawach sądowoadministracyjnych przed sądami administracyjnymi jest zatem:

  • rozstrzyganie o legalności aktów i czynności administracyjnych;
  • orzekanie o bezczynności administracji;
  • orzekanie w sprawie grzywny za niewykonanie orzeczenia sądowego;
  • podejmowanie uchwał w sprawach pytań prawnych (wyłącznej kompetencji NSA);
  • rozstrzyganie sporów kompetencyjnych.

    Kontrola sądów administracyjnych jest sprawowana pod względem zgodności z prawem, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Kontrola ta obejmuje badanie zgodności z prawem indywidualnych aktów administracyjnych, czynności kreujących pozycję prawną określonych podmiotów niezwiązanych ze strukturą administracji, a także badanie zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów administracji rządowej.

    Sądy administracyjne badają legalność dwojakiego rodzaju aktów administracyjnych - władczych aktów indywidualnych (np. dec., postanowienia), oraz aktów normatywnych (akty prawa miejscowego).

    Natomiast wedle kryterium uprawnień orzeczniczych sądu administracyjnego można wyróżnić:

  • kontrolę bezpośrednią - gdy sąd ten rozpatruje skargę na określony akt normatywny;
  • kontrolę pośrednią – gdy sąd sam ocenia legalność konkretnego przepisu prawa pod względem zgodności z aktem prawnym wyższego rzędu (a gdy stwierdzi niezgodność, to odmawia jego zastosowania w indywidualnej sprawie sądowej, bądź występuje do TK z pytaniem prawnym).