Przedmiotem wniosku w szczególności mogą być sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmocnienia praworządności,
- usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,
- ochrony własności,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wniosek dot. działania lub zaniechania, ale w przeciwieństwie do skargi dot. zawsze działania przyszłego, zawsze zawiera ocenę dodatnią oczekiwanego zachowania się. Wniosek zmierza do zmian w organizacji lub stanie prawnym.
Termin załatwienia wniosku = bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 1 m-ca.
O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się wnioskodawcę.
Dodatkowy termin załatwienia wniosku
W razie niemożności załatwienia wniosku w w/w terminach właściwy organ obowiązany jest w tych terminach zawiadomić wnioskodawcę o:
- czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku,
- o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Prawo wnioskodawcy do skargi (art. 246)
Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi, gdy:
- jest niezadowolony ze sposobu załatwienia wniosku
- wniosek nie został załatwiony w terminie 1 m-ca lub w terminie dodatkowym (uchybienie terminu).
Skarga wniesiona przez wnioskodawcę z w/w powodów powoduje wszczęcie odrębnego postępowania skargowego ( ale nie przekształcenia post. wnioskowego w post. skargowe).
Załatwienie tej skargi powinno zapewnić załatwienie wniosku przez właściwy organ.
Przyjmowanie skarg i wniosków: organy państwowe, sam. teryt. i inne obowiązane są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach.
Nadzór i kontrola nad skargami i wnioskami = nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków składanych do sądów sprawuje Krajowa Rada Sądownictwa, a do innych organów – Prezes Rady Ministrów.