28.12.10

Wnioski wg kpa

Przedmiotem wniosku w szczególności mogą być sprawy:

- ulepszenia organizacji,

- wzmocnienia praworządności,

- usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,

- ochrony własności,

- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Wniosek dot. działania lub zaniechania, ale w przeciwieństwie do skargi dot. zawsze działania przyszłego, zawsze zawiera ocenę dodatnią oczekiwanego zachowania się. Wniosek zmierza do zmian w organizacji lub stanie prawnym.

Termin załatwienia wniosku = bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 1 m-ca.

O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się wnioskodawcę.

Dodatkowy termin załatwienia wniosku

W razie niemożności załatwienia wniosku w w/w terminach właściwy organ obowiązany jest w tych terminach zawiadomić wnioskodawcę o:

  1. czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku,
  2. o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.

    Prawo wnioskodawcy do skargi (art. 246)

    Wnioskodawcy służy prawo wniesienia skargi, gdy:

  • jest niezadowolony ze sposobu załatwienia wniosku
  • wniosek nie został załatwiony w terminie 1 m-ca lub w terminie dodatkowym (uchybienie terminu).

Skarga wniesiona przez wnioskodawcę z w/w powodów powoduje wszczęcie odrębnego postępowania skargowego ( ale nie przekształcenia post. wnioskowego w post. skargowe).

Załatwienie tej skargi powinno zapewnić załatwienie wniosku przez właściwy organ.

Przyjmowanie skarg i wniosków: organy państwowe, sam. teryt. i inne obowiązane są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach.
Nadzór i kontrola nad skargami i wnioskami = nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków składanych do sądów sprawuje Krajowa Rada Sądownictwa, a do innych organów – Prezes Rady Ministrów.