W przypadkach spornych interesów stron zamiast wydawania decyzji organy administracji mogą doprowadzać do zawarcia ugody .
Zawarcie ugody może nastąpić , gdy :
- przemawia za tym charakter sprawy ,
- przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania,
- nie sprzeciwia się temu przepis prawa .
- organ, przed którym toczy się postępowanie, nie wydał jeszcze decyzji w sprawie
- zgodne oświadczenie stron o zamiarze zawarcia ugody, zostanie złożone przed organem administracji publicznej
Ugodę zawiera się przed organem , przed którym toczy się postępowanie w I instancji lub postępowanie odwoławcze .
Organ ma obowiązek odmówić zawarcia ugody , gdy ugoda :
- ma być zawarta z naruszeniem prawa ,
- nie uwzględnia stanowiska innego organu wyrażonego w postanowieniu o rozstrzygnięciu zagadnienia ,
- narusza interes społeczny lub słuszny interes stron .
Na postanowienie o zawarciu lub odmowie zawarcia ugody służy zażalenie.
Jest to przykład zakończenia postępowania w sprawie – postanowieniem a nie decyzją . jednakże postanowienie to pociąga skutki takie same jak wydanie decyzji ( art. 121 ) .
Ugodę sporządza się w formie pisemnej, natomiast fakt zawarcia ugody utrwala się w aktach sprawy w formie protokołu (art. 117 k.p.a.).
Ugoda powinna zawierać:
- oznaczenie organu przed którym została zawarta;
- datę sporządzenia;
- oznaczenie stron;
- przedmiot i treść ugody;
- wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu;
- podpisy stron oraz organu administracji publicznej upoważnionego do sporządzenia ugody.
Ugoda powinna być zatwierdzona przez organ administracji publicznej, przed którym została zawarta (art. 118 § 1 k.p.a.).
- Zatwierdzona ugoda wywołuje takie skutki prawne, jak decyzja.